Sisältö on verkkosivujen tärkein ominaisuus. Vastaa jo aloitussivun sisällöllä näihin kysymyksiin:
Kun olet luonut näihin kysymyksiin vastaukset, keskity luomaan sisältöä, joka vastaa ennakkoon kaikkiin käyttäjän kysymyksiin. Käytä selkeää kappalejakoa ja johdattele aiheeseen lyhyellä tiivistyksellä.
Mahdollista sisällön nopea silmäily. Nosta pääasiat selkeästi esille ja korosta tärkeimpiä.
Käytä otsikoissa hierarkiaa ja kiteytä kappaleen sisältö otsikkoon. Herkullinen tieto tai lupaus otsikossa kannustaa ja ohjaa käyttäjää käyttämään aikaansa sisällön tarkempaan kuluttamiseen. Käytä kuvia tai videoita tukemaan sisältöä.
Ja näkyvillä, kun sille on tilaa. Piilota valikko vasta mobiililaitteilla ja sijoita valikko tai valikon avaamistoiminto käyttäjille tuttuun paikkaan (yleensä sivun oikealla yläkulmassa).
Luo valikon painikkeista klikattavan näköisiä:
Sivun lyhyt latausaika merkitsee käyttäjälle turhan odottelun minimointia. Koska käyttäjät eivät pidä odottelusta, myös hakukoneet suosivat nopeampia sivustoja. Voit nopeutta verkkosivusi latausaikaa kiinnittämällä seuraaviin seikkoihin huomiota:
Voit testata verkkosivusi nopeuden ilmaisella PageSpeed työkalulla. Testin tulos on suuntaa-antava eikä kerro siitä miten hyvä sivustosi on. Saat kuitenkin konkreettisia vinkkejä esimerkiksi siitä, mitä kuvatiedostoja voisit optimoida.
Linkitä sisältöön verkkosivusi sivuja helpottamaan tiedon etsimistä. Kun puhut esimerkiksi käytettävyydestä, lisää siitä kertovan sivun linkki avainsanaan. Lisää sisältöön relevantteja linkkejä myös sivuston ulkopuolelta. Sekä sisäiset, että ulkoiset linkit parantavat verkkosivusi sijoittumista hakukoneiden, kuten Google tai Bing tuloksissa.
Lisää vain linkkejä, joiden uskot olevan käyttäjälle aidosti hyödyllisiä.
Alapalkki on verkkosivun alalaidassa sijaitseva osio, josta usein löytyy tärkeitä tietoja sivustosta tai sivuston omistavasta yrityksestä. Alapalkkia kutsutaan myös joskus termillä ”Footer”.
Tämän päivän seurantakeskeisessä verkkomaailmassa panostetaan paljon verkkosivun ensimmäiseen näkymään, joka esiintyy maailmalla termillä ”Above the fold”. Asiakkaiden tai verkkosivun käyttäjien aika kuluukin suurimmaksi osaksi tämän ”taitoksen” yläpuolella, koska kaikki tärkeimmät elementit ovat usein kasattu sivun ylälaitaan. Tästä syystä alapalkkiin ei kiinnitetä niin paljoa huomiota ja vaivaa, vaikka se toisikin huomattavaa parannusta verkkosivun käytettävyyteen.
Vaikka alapalkit saavatkin vähemmän huomiota kuin sivustojen yläosat, niitä käytetään silti huomattavan paljon. Alapakkeja käytetään yleensä kahdessa tapauksessa:
Molemmissa kuvailluissa tapauksissa on tärkeää, että alapalkki on johdonmukainen, ennalta arvattava ja helposti löydettävissä. Kuten aina, määrittele alapalkin linkit ja sisältö käyttäjien ja tavoitteiden mukaisesti. Alapalkki ei ole ehkä sivuston tärkein osio, mutta sen hyvä toimivuus helpottaa asiakkaan tai käyttäjän vierailua verkkosivustolla. Hyvin suunniteltu alapalkki ei ole sivun alalaidassa kenenkään tiellä.
Alapalkkiin voidaan hyvin erilaisia elementtejä ja kaikki toimivat hieman eri tavalla, riippuen sivuston tyypistä: