Verkkosivujen käytettävyys - 4 tärkeää huomiota

25.2.2021
Petrus

Sisällön täytyy vastata käyttäjän kysymyksiin

Sisältö on verkkosivujen tärkein ominaisuus. Vastaa jo aloitussivun sisällöllä näihin kysymyksiin:

  • Mitä teet?
  • Mitä ratkaiset?
  • Kuka olet?

Kun olet luonut näihin kysymyksiin vastaukset, keskity luomaan sisältöä, joka vastaa ennakkoon kaikkiin käyttäjän kysymyksiin. Käytä selkeää kappalejakoa ja johdattele aiheeseen lyhyellä tiivistyksellä.

Mahdollista sisällön nopea silmäily. Nosta pääasiat selkeästi esille ja korosta tärkeimpiä.

Käytä otsikoissa hierarkiaa ja kiteytä kappaleen sisältö otsikkoon. Herkullinen tieto tai lupaus otsikossa kannustaa ja ohjaa käyttäjää käyttämään aikaansa sisällön tarkempaan kuluttamiseen. Käytä kuvia tai videoita tukemaan sisältöä.

Pidä valikko yksinkertaisena

Ja näkyvillä, kun sille on tilaa. Piilota valikko vasta mobiililaitteilla ja sijoita valikko tai valikon avaamistoiminto käyttäjille tuttuun paikkaan (yleensä sivun oikealla yläkulmassa).

Luo valikon painikkeista klikattavan näköisiä:

  • Perinteisesti: sininen alleviivattu teksti tai ”nostettu” painike
  • Perinteiseen viittaava: minkä tahansa värinen alleviivattu teksti tai laatikoitu teksti
  • Kontekstiin liittyvä: toimintakehoite (”lisää ostoskoriin”) tai ylälaidassa sijaitseva rivi aiheita
Iltalehti.fi:n valikko vihjailee klikattavuudesta heikoimmalla tavalla, sivun ylälaidassa on rivi eri aiheita. Valikko ei reagoi kursorin liikkeeseen millään tavalla.
Iltasanomat.fi:n valikossa on perinteiseen viittaavia laatikoituja tekstejä ja se reagoi kursoriin avaamalla lisävälikon plus-merkistä.

Verkkosivun nopeus on valttia

Sivun lyhyt latausaika merkitsee käyttäjälle turhan odottelun minimointia. Koska käyttäjät eivät pidä odottelusta, myös hakukoneet suosivat nopeampia sivustoja. Voit nopeutta verkkosivusi latausaikaa kiinnittämällä seuraaviin seikkoihin huomiota:

  • Hanki tehokkaampi palvelin (hosting)
  • Puhdista koodi
  • Optimoi kuvien koko
  • Lataa videot ulkopuoliselle palvelimelle
  • Poista turhat Pluginit (WordPress)
  • Salli selaimen välimuistin käyttö

Voit testata verkkosivusi nopeuden ilmaisella PageSpeed työkalulla. Testin tulos on suuntaa-antava eikä kerro siitä miten hyvä sivustosi on. Saat kuitenkin konkreettisia vinkkejä esimerkiksi siitä, mitä kuvatiedostoja voisit optimoida.

Sisällytä linkkejä tekstiin

Linkitä sisältöön verkkosivusi sivuja helpottamaan tiedon etsimistä. Kun puhut esimerkiksi käytettävyydestä, lisää siitä kertovan sivun linkki avainsanaan. Lisää sisältöön relevantteja linkkejä myös sivuston ulkopuolelta. Sekä sisäiset, että ulkoiset linkit parantavat verkkosivusi sijoittumista hakukoneiden, kuten Google tai Bing tuloksissa.

Lisää vain linkkejä, joiden uskot olevan käyttäjälle aidosti hyödyllisiä.

Luo informatiivinen alapalkki

Alapalkki on verkkosivun alalaidassa sijaitseva osio, josta usein löytyy tärkeitä tietoja sivustosta tai sivuston omistavasta yrityksestä. Alapalkkia kutsutaan myös joskus termillä ”Footer”.

Tämän päivän seurantakeskeisessä verkkomaailmassa panostetaan paljon verkkosivun ensimmäiseen näkymään, joka esiintyy maailmalla termillä ”Above the fold”. Asiakkaiden tai verkkosivun käyttäjien aika kuluukin suurimmaksi osaksi tämän ”taitoksen” yläpuolella, koska kaikki tärkeimmät elementit ovat usein kasattu sivun ylälaitaan. Tästä syystä alapalkkiin ei kiinnitetä niin paljoa huomiota ja vaivaa, vaikka se toisikin huomattavaa parannusta verkkosivun käytettävyyteen.

Milloin alapalkkia käytetään

Vaikka alapalkit saavatkin vähemmän huomiota kuin sivustojen yläosat, niitä käytetään silti huomattavan paljon. Alapakkeja käytetään yleensä kahdessa tapauksessa:

  1. Asiakas ei löydä etsimäänsä sivulta tai tarvitsee lisää tietoa, jota ei ollut tarjolla. Silloin alapalkkia käytetään:
    1. Kumoamaan epäilyksiä. Asiakas on hiuksen hienosti ohittanut lomakkeen täyttämisen pienen epäilyksen vallassa ja tarkistaa alapalkista olisiko siellä jotain toisenlaista tapaa liittyä mukaan. Alapalkki on siis täydellinen paikka muistuttaa vaihtoehtoisista menetelmistä ottaa yhteyttä tai kertoa muista tarjouksista.
    2. Viimeisenä oljenkortena löytää sisältöä. Asiakkaat kääntyvät alapalkin puoleen, kun navigaatiosta ei löydy etsittävää informaatiota. Yrityksen markkinoinnille ”toisarvoiset”, eli ei suoraan asiakkaalle tarjottavat informaatiot etsitään usein alapalkista. Tällaista tietoa voi olla esimerkiksi työnhakusivu.
  2. Alapalkkiin luotetaan alitajuisesti, kun etsitään yhteystietoja, yrityksen tietoja, sosiaalisen median linkkejä tai muita ulkopuolisia linkkejä. Jotkin käyttäjistä käyttävät alapalkkia täysiverisenä navigaatiopalkkina, se kun on kätevästi aina seuraavana sivun sisällöstä ja varsinainen navigaatiopalkki voi olla pitkän matkan päässä sivun ylälaidassa.

Molemmissa kuvailluissa tapauksissa on tärkeää, että alapalkki on johdonmukainen, ennalta arvattava ja helposti löydettävissä. Kuten aina, määrittele alapalkin linkit ja sisältö käyttäjien ja tavoitteiden mukaisesti. Alapalkki ei ole ehkä sivuston tärkein osio, mutta sen hyvä toimivuus helpottaa asiakkaan tai käyttäjän vierailua verkkosivustolla. Hyvin suunniteltu alapalkki ei ole sivun alalaidassa kenenkään tiellä.

Alapalkin elementit

Alapalkkiin voidaan hyvin erilaisia elementtejä ja kaikki toimivat hieman eri tavalla, riippuen sivuston tyypistä:

  • Hyötylinkit (Tietosuoja, käyttöehdot yms.)
  • Päävalikko myös alapalkissa
  • ”Toisarvoiset” linkit
  • Sivukartta
  • Kokemukset tai yrityksen saavutukset
  • Asiakkaan sitouttaminen tai osallistaminen

Yhteystiedot

Kulmamedia

PL 39,
40101 Jyväskylä
Tietosuoja
arrow-right