Käytettävyys on olennainen osa kokonaisvaltaista verkkopalvelua. Se vaikuttaa suoraan verkkokaupassa vietettyyn aikaan, konversioon ja moneen muuhun verkkoliiketoiminnan tärkeimpiin mittareihin. Käytettävyyden kehitys on välttämätöntä kaikille verkkosivuille ja aivan erityisesti verkkokaupoille.
Käyttäjätestaus on yksi tapa kehittää verkkokauppaa, mutta paljon voidaan saada aikaan vain tarkastelemalla parhaita esimerkkejä ja vertaamalla näitä verkkokauppaasi. Tämän oppaan avulla voit testata verkkokauppasi käytettävyyttä ja luoda parhaan mahdollisen verkkokauppakokemuksen asiakkaillesi.
Opas sisältää seuraavat aihe-alueet:
Milloin viimeksi katsoit verkkokauppasi etusivua asiakkaan näkökulmasta? Usein etusivun sisällön on määrittänyt valitsemasi WooCommerce tai Shopify valmisteema tai suunnittelija on toteuttanut parhaaksi näkemänsä layoutin. Useimmat näistä teemoista ovatkin todella hyvin suunniteltuja ja käyttäjääkin on ajateltu, mutta kohderyhmät ovat jääneet huomiotta. Etusivua ei ole suunniteltu kohderyhmien tarpeita huomioiden.
Ennen kuin suunnittelet uuden ulkoasun, koita hahmottaa kohderyhmäsi tarpeet. Ovatko he verkkokaupassa halvimman hinnan perässä, tai tarvitsevatko he tietoa, artikkeleita ja arvosteluita ennen ostopäätöksen tekemistä? Millaista tietoa he tarvitsevat päätöksen tueksi? Onko kohderyhmästä saatavilla tutkimustietoa verkossa? Vastaukset tämänkaltaisiin kysymyksiin auttavat etusivun sisällön ja asettelun muodostamisessa.
Jos kauppasi tärkein kilpailukeino on hinta, alennusmainos voisi varmasti olla etusivun erottuvin elementti. Jos taas myyt huippulaadukkaita ja kalliimpia tuotteita, joiden hinta ei suoraan ole verrattavissa kilpailijaan, tuo esille mielikuvia ja tunteita herättävää sisältöä. Käytä isompia kuvia ja keskity tuomaan esille ydintuotteen hyötyjä ja ominaisuuksia kohderyhmälle.
Etusivun tarkoitus on ohjata vierailijaa tuotteittesi pariin. Verkkokaupan etusivua ei kannata suunnitella hakukoneoptimointi mielessä, vaan keskittyä kohderyhmään ja käytettävyyteen. Tämä merkitsee sitä, että tarvitset etusivulle tehokkaan toimintakehoitteen, jotta käyttäjän reitti jatkuu eteenpäin. Muutama hyödyllinen neuvo tehokkaan toimintakehoitteen suunnittelemiseen:
Kun olet saanut toivotettua asiakkaan tervetulleeksi verkkokauppaan, voit ohjata heidät ostopolulla eteenpäin, tuotesivulle. Ennen tätä, käydään läpi miten verkkokaupan sisäisiä hakutoimintoja, kategorioita ja laskeutumissivuja voidaan kehittää.
Sisäinen haku on tärkein navigaatiokeino verkkokaupassa ja siksi sen optimointi onkin todella tärkeää. Isot verkkokauppatoimijat panostavat kaupan sisäiseen hakutoimintoon vahvasti. Syy tälle on aika selkeä, sillä jos ostettavaa tuotetta ei löydy, sitä ei voi ostaa.
Hakutoimintojen kanssa yhtä tärkeää on kehittää myös hakutulossivua. Pidä huolta siitä, että haun tuloksien sivu näyttää selkeältä ja antaa mahdollisuuden nopealle ”yleiskatsaukselle” tuloksista. Näytä tuotteiden hinnat ja ”lisää ostoskoriin” -painikkeet tuotteiden nimien ja tietojen läheisyydessä. Tuloksia on näin helpompi vertailla.
Hakusanan tai -sanojen kirjoittamisen jälkeen useimmat vaateverkkokaupat antavat mahdollisuuden rajata tuloksia esimerkiksi koon, sukupuolen ja värin perusteella. Tämänkaltaiset tuloksien suodatus- tai rajausvaihtoehdot auttavat asiakasta löytämään haluamansa tuotteen nopeammin.
Kategoriasivujen merkitys voi olla jopa suurempi kuin tuotesivuilla, koska ne antavat asiakkaalle mahdollisuuden valita ja vertailla saman kategorian sisäisiä tuotteita. Kategoria-sivuilla onkin hieman sama merkitys kuin hakutulos-sivulla.
Nämä asiat kannattaa huomioida kategoria -sivujen osalta:
Myös laskeutumissivujen optimointi on todella tärkeää.
Laskeutumissivu on se sivu, jolle kävijä saapuu ulkopuolisesta linkistä, esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Laskeutumissivu tehdään usein jokin tietty tavoite mielessä, esimerkiksi viikottaisen tarjoustuotteen myymiseksi.
Keskity vain tiettyyn tuotteeseen tai kapeaan tuoteryhmään kehittäessäsi laskeutumissivua. Sivun tavoitteena on ohjata asiakas ostamaan tuote. Tee laskeutumissivusta mahdollisimman luotettavan näköinen, lisää aitoja tuotearvioita ja kerro maksamisen turvallisuudesta. Kerro, miksi tuote pitäisi ostaa, avaa sen hyödyt ja tue asiakkaan ostopäätöstä.
Käytä laskeutumissivulla selkeää rakennetta otsikointia ja kuvia hyödyntäen. Monet kävijöistä luovat mielikuvan lukematta tekstiä, panosta siis yleisilmeeseen.
Seuraavaksi jatkamme tuotesivuista.
Yleisenä sääntönä, tee tuotesivusta mahdollisimman hyvin käytettävä. Hakukoneoptimointi on tuotesivuilla tärkeää, mutta pidä käytettävyys samanarvoisena. Yhtä tärkeää, kuin asiakkaiden saaminen tuotesivuille on vakuuttaa heidät ostamaan.
Tässä muutamia parhaita vinkkejä tuotesivun kehittämiseen:
Aivan kuten etusivulla, tuotesivukin tarvitsee tehokkaan toimintakehoitteen. Useimmiten se on ”lisää ostoskoriin” -painike. Tee toimintakehoitteesta erottuva ja minimoi muut huomiota vievät elementit sivulta. Jos mahdollista, lisää tuotearvostelu lähelle toimintakehoitteen painiketta.
Tuotesivun jälkeen asiakkaat siirtyvät useimmiten ostoskoriin, joka on tärkeä osa kassaprosessia.
Asiakkaat poistuvat verkkokaupasta ostamatta mitään, eikä sille aina ole selkeää syytä. Ostoskoriin kerätään tuotteita ja ne hylätään kylmästi. Syy poistumiselle voi olla yksi seuraavista:
Mobiililaitteilla kerättyjen ostoskorien hylkäämiseen on vielä enemmän syitä. Monesti sivujen pitkä latausaika turhauttaa asiakkaan muualle tai ulkoasu skaalautuu hankalasti pienemmälle näytölle. Syiden etsiminen ja tutkiminen on kannattavaa. Ongelman löytyminen ja sen korjaaminen voi parantaa myyntiä moninkertaisesti.
Asiakas haluaa ostaa tuotteesi, joten ohjaa hänet suorittamaan maksu. Tuo aina esille missä vaiheessa maksuprosessia ollaan, mitä seuraavaksi tapahtuu ja mistä asiakas pääsee takaisin edelliseen vaiheeseen. Tämä luo ostamiseen turvallisuuden ja hallinnan tunnetta. Asiakas tuntee hallitsevansa ostotilanteen.
Ostoskorissa ja kassalla on tärkeä antaa sama yleisnäkymä tuotteesta, jonka asiakas haluaa ostaa. Muutama elementti, jotka ovat lähes välttämättömiä esittää:
Tee ostaminen mahdolliseksi myös ilman rekisteröitymistä. Ehdoton rekisteröitymisen vaatiminen karsii todella suuren osan asiakkaistasi muualle.
Karsi lomakekentistä kaikki turhat kentät pois. Jokainen tekstikenttä laskee hieman konversiota. Tarvitseeko asiakkaan täyttää laskutusosoite ja toimitusosoite erikseen vai riittäisikö vain toinen?
Tee maksamisesta mahdollisimman yksinkertaista, käytä tunnettuja palveluntarjoajia ja tarjoa kohderyhmällesi sopivia maksutapoja. Ilmaise selkeästi eri maksutapojen erot!
Lopulta, tyytyväinen asiakas saa ostoksensa tehtyä ja tehtäväksesi jää pitää hänet tyytyväisenä myös jatkossa.
Verkkokauppa-alustojen valmisteemat eivät välttämättä tarjoakaan valmista reseptiä hyvään verkkokauppaan. Panosta käytettävyyteen, koska pienellä pohdinnalla ja suunnittelulla saavutat suuria tuloksia. Toteat varmasti, että parempi käytettävyys vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen, myyntiin ja tuloksiin!